torstai 15. heinäkuuta 2010

Zen ja audionysväämisen jalo taide

Sviddu joo...

Nyt pitää vaan päättää, että remix on valmis. That's it. Muuten sitä tulee nysvättyä maailman tappiin asti :)

Alusta pitäen oli kyllä nysväämiskertoimet huipussaan; Viikon verran päkersin ensimmäistä versiota, kunnes sitten yhtäkkiä kyrpiinnyin siihen totaalisesti ja yks perjantai-ilta yksin kotona rakensin remixin käytännössä alusta pitäen uusiksi muutaman bissen avustuksella. Noh, tulihan tästä eittämättä parempi, tästä uudesta versiosta - mut tätäkin on tullut hinkattua ja ruuvattua nyt oikein vimosen päälle ja tasaiseen...

Kat Boelskovin originaalibiisistä ei jäänyt nyt sitten kuin vokaaliraidat ja selloraita - jonka senkin muljutin Auto Filter-plugarin läpi lähes tunnistamattomaksi. Laskin muutens piruuttani plugarimäärän: biisissä on 24 raidalla tasan 70 plugaria! Ja todellisuudessa niitä lienee ollut enemmänkin: kone alkoi hyytyä ronskinlaisesti softainstrumenttiraitojen paljouteen, joten bounsasin 6 raitaa audioksi plugareineen päivineen - ja sitten taas ynnäilin lisää muljuttimia :) Pahimmillaan yhdellä raidalla on 5 plugaria - eikä Logic enempään taivukaan. Toisaalta: yhdellä haikkaraidalla on vain yks plugari - parametrinen EQ - eikä raita ole edes välibounsattu! Itse asiassa vain kahdella raidalla on maksimimäärä plug-ineja ja nekin ovat melko efektiluontoisia raitoja.

Prossutehojen kyykähtäminen kesken kaiken sekin taisi johtua lähinnä softasynan raskaudesta: Albino 3:sta oli 5 raitaa syntikoita, joten ihmekös tuo että alkoi Intel huutaa leipää.

Olis heti projektin ensi metreistä lähtien pitänyt kirjoittaa blogia proggiksen edistymisestä. Olis ollut hauska itsekin lukea jälkeenpäin, miten koitos kaiken kaikkiaan meni ja mihin välillä meinasi huumorintaju loppua. Nyt ei enää muista :( Kuiteski säätämiseen sujahti reilut pari viikkoa ideointiin, experimentointiin, editointiin, ohjelmointiin - ja pääosin miksaamiseen. Meikäläinen kun ei ole kuitenkaan mikään pro-ääniveijo ja breakbeat-trance ei genrenä ole sitä kaikkein ominta lajia. Otin lopuksi biisistä kaksi erilaista bouncea, enkä oikein vieläkään tiedä kumpi olisi parempi masterointiin lähetettäväksi. Toisessa alapää jytisee tykimmin, mut en sit tiedä olisko parempi lähettää "lussumpi" versio masterointiin - voihan sielläkin lisätä vielä potkua alakertaan jos siltä tuntuu. Liikaa lienee vaikeampi ottaa pois...

Kaiken kaikkiaan proggis oli hauskaa ja opettavaista. Vaikkei remixillä mitään deadlinea ollutkaan, niin halusin kuitenkin saada valmista aikaiseksi suht rivakasti - ja samalla piti kuitenkin opetella softan käyttöäkin. Elämää suuremmaksi avuksi oli kyllä Logicin omat helpit ja lisäksi erinomainen opus Logic Pro 8: Audio and Music Production (Focal Press-kustantamolta). Muutamia oivalluksia tuli keksittyä itsekin: kertsin lauluraidan vedin kitaravahvistinmallinuksen ja Echo-plugarin läpi. Rouheutta tuli ihan eri tavalla lisää! Kuulosti jopa hieman vintagelta :D Aluksi tuskailin myös bassoraidan kanssa. Tuntui ettei Albinon sinänsä ihan hyvänkuuloiset synabassot potki tarpeeksi lujaa. Ensin tuplasin bassoraidan siniaaltobassolla, mut se tuntui vetävän alapään tukkoon vaikka kuinka equtteli. Sit löysin softasta Sub Bass-plugarin, joka teki tehtävänsä. Oikeiden säätöjen etsiminen otti aikansa, mut nyt alapää potkii munille tarpeeksi: jytisee muttei kumise!

Bassoraita tuntuikin olevan koko remixin clue. Bassolinja meni kolme kertaa uusiksi ennen kuin biisi alkoi rullata eteenpäin. Alkuperäisestä biisistä säilytin myös tempon 120 BPM. Se asetti omat haasteet oikean grooven löytämisessä. Lukema on kuitenkin tränsebiisiksi aika hitaanpuoleinen. Sain basslinen ja kickin toimimaan harvinaisen hyvin yhdessä helvetinmoisen säädön jälkeen: kaksi raitaa muodostaa yhdessä groovaavan jatkumon. Bassoraitaan piti kyl laittaa yläpääleikkuri melko matalalle taajuudelle, ett just oikeanlainen "imu" syntyi. Mut kun se toimii, se toimii :)

Toinen rullaavuuteen vaikuttanut judanssi oli rumpuraidat: erityisesti haitsut. Kickin ja snaren sain futaamaan hyvin yhteen jo ensimmäiseen remix-versioon, mut haitsujen kanssa Dj Lyon oli korvaamattomaksi avuksi. Keksin itse semi-hyvän haikkaraidan, joka AutoFiltteröitynä toimi buenosti, mut ei kuitenkaan vienyt biisiä eteenpäin niinkuin olisin toivonut. Yhteistyönä haikkaraitoja on nyt yhteensä kolme. Lopussa vielä ride-symbaali tulee tonteille antamaan lisäpotkua - raidan ruuvaamiseen täytyikin "uhrata" peräti 4 plugaria, yllättäen. Rumpusämple oli muuten loistava jo alunperinkin, mutta soi liikaa. Hi-Pass Filtterillä piti möyhentää soundi tiukemmaksi, Echo-plugarilla lisätä tilantuntua ja sit vielä parametrisellä EQ:lla kaivaa esille ja kompuroida iskevämmäksi. Olisin luullut, että rumpukonesoundeja tarttis ruuvata miksausvaiheessa vähemmän kuin oikeita, mikitettyjä rumpuja - mut kyllä noiden sämpylöidenkin säätämisen kanssa kului tunteja ja plugareita. Vai johtuiko vain siitä, että sitä täydellistä rumpusämpleä just tähän projektiin ei nyt sit vaan löytynyt? :D

Lauluraitoja oli alunperin kolme: päävoksuraita tuplattuna ja sit harmoniaraita. Pilkoin nämä kuudelle raidalle. Lauluraitojen kanssa päädyin tiettyihin ratkaisuihin ihan pakon sanelemana: alunperin sain kaikki biisin raidat "vain" mp3-fileinä. Noh, Kat huomasi mokan ja laittoi kyl heti perään samat fileet waveina. Olin jo ehtinyt duunata biisistä raakaversion ja importtaillessani fileitä parempilaatuisina, huomasin laulujen tuplausraidan puuttuvan kokonaan. Noh, tuumasin että ajansäästämiseksi voin varmaan pitää sen mp3-muodossakin: kuitenkin raita muljuuntuu ziljoonan plugarin läpi, joten riittänee että varsinainen päälauluraita on laadultaan parempi. Ja näinhän se menikin. Kuitenkin jostain syystä tuplaraidasta puuttui alusta muutama tahti, ja vaikka pääraita olikin wav-formaatissa niin alussa tuplaamaton pätkä kuulosti jotenkin ohkoisemmalta. Helpointa tietty olis varmaan ollut vain pistää sähköpostia Tanskaan ja pyytää tuplausraita wavina...Mut helppous kun ei ole mikään itseisarvo meikäläiselle niin rupesinkin miettimään millä sais rouheutta alkuvoksuihin :D

Keksin tuupata yksinäisen pätkän Tape Delayn läpi - ja siitä saimme Dj Lyonin kanssa idiksen käyttää plugaria myös myöhemmin biisissä. Biisin introssa plugari taitaa mennä vieläpä ihan presetin Ultra Dub-asetuksilla - ja toimii! :D Mut toisaalta delay toimii AINA. Se on ehkä musiikkiteknologisesti ajatellen yksi maailman hienoimmista keksinnöistä...

Yöunet jäi välillä vähiin kun innostuin säätämään, mut kyl tästä projektista jäi hyvä maku suuhun. Kunhan univelat on kuitattu, voiskin ottaa työn alle sen taannoisen Disco Ensemble-remixin joka jäi vaiheeseen. Piti osallistui remix-kilpailuun sillä, mut tuumattiin että biisistä tulee ihan liian hyvä moiseen, joten jätimme originaalista sämplet käyttämättä ja piti duunata biisi kokonaan omiin nimiin - mut sit proggis jäi kesken :D niin kuin yleensä tuppaa käymään heti kun ei ole mitään erityistä deadlinea...

Tästä remix-projektista jäi kuitenkin niin paljon näppiin - jo pelkästään softan käyttöön liittyviä uusia niksejä, että kun intoa vielä riittää niin vois kyl duunata tuon biisin senkin valmiiksi asti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti