sunnuntai 28. maaliskuuta 2010

Take One

dodih.

Eilen alkoi kiippareiden purkitus TMOEZin 11-stygen rieskalle. "Omakustannelätylle", joka on samalla basisti/biisintekijä-Teemun lopputyö säveltämisestä ja sovittamisesta JA opinnäytetyö äänittämisestä yms. studioveijoilusta kitaristi-Petelle. Sen verran ansiokasta biisimateriaalia levyllä on, että ihme on jos ei joku indielevylafkan kykyjenhaistelija siihen tarttuisi...

DE-REALIZATION SYNDROME

Purkittaminen alkoi varsinaisesta tahtilajiprogeilusta, mutta harjoitusoton jälkeen se menikin sitten Hammondien osalta kerralla purkkiin - mitä nyt sitten syntikkaosastoa nauhoittaessa biisin väliosaan tuli äänittäjägurullemme visio: Hammondeilla kromaattinen nousu ilman säröä ja lepatusta, oktaavin matkalta äänet pohjaan sopivan delayn kanssa! :D Välike on nyt silkkaa pahuutta! Diabolus in Musica! Villi idea, mutta perhana että toimi!

ENDINGS/ESCAPES

Seuraavakin biisi meni suht jouhevasti. Jonkin verran säveltäjämaestro ohjeisti soinnutuksiin ja käännöksiin muutoksia, mutta kivuttomasti nekin tallentuivat jälkipolvien ihasteltaviksi. Näin olikin tarkoitus aloittaa sessiot: helpot tsiipaleet alta pois. Hammondien lisäksi biisiin tuli vielä mausteeksi syntsapädiä kertsiin. Rivakasti tuli valmista.

Session lopuksi kuunneltuna nämä kaksi ensimmäisenä vetäistyä urkupitoista rypistystä saivat lahkeen eniten lepattamaan! Jälkimmäinen biisi, Endings/Escapes, olikin se biisi, mikä sai laittamaan bändin wanted-ilmoitukseen vastausta: etsivät toista kitaristia mutta saivatkin kiipparistin :) Biisin eeppisiin sfääreihin nouseva loppurutistus toimii Hammondien kanssa kuin Junan vessa!

REALIZATION

Seuraava ralli olikin sitten hieman rauhallisempi, ehkä hieman Foo Fighters-henkinen rockvetäisy. Perinteisellä kaavalla mentiin: kertsit hieman bluesahtavammalla Hammond-soundilla, säkeistöt kirkkaalla Rhodes-soinnuttelulla. Huomasi kyllä, että tämä biisi ei ollut ihan niin selkäytimessä kuin kaksi edellistä. Takkuilua tuli. Tietysti sekin alkoi jo hieman painaa ryhtiä kasaan, että edellisyönä unet olivat jääneet hieman lyhyehköiksi. Surffailin taas puoli yhteen asti yöllä jossain musanörttifoorumeilla ja tytär paukahti hieman aamukuuden jälkeen nykimään silmäluomia ylös: AAMUPALAA!

Biisin väliosassa on hieno 3/8-kuvio Rhodesilla! Sitä kun unohtuu kuuntelemaan treeneissä, niin meinaa aina myöhästyä kertsiin lähdössä :D

NEVERMORE

Voisiko hienommin aloittaa 7/4-tahtilajissa kulkevaa biisiä kuin bassosoololla? No, ei voisi! Tässä vaiheessa iltaa alkoi jo kisaväsymys painaa, heh. Biisin pianot tuli nauhoitettua varmaankin miljoonassa osassa. Noh, toisaalta biisin pre-choruksen pianokuvioon tuli uudenlainen sovitus treenattuun versioon nähden - ja C-osa jäi vielä kokonaan nauhoittamatta: siihenkin oli tullut uudenlainen soinnutus ja oma kiipparointi täytyy nyt miettiä kokonaan uusiksi...Kompuran läpi ajettu piano kyllä kuulostaa aina nastalta :)

Hyvä fiilis nauhoituksista kaikenkaikkiaan jäi. Vielä olisi 7 biisin nauhoitukset edessä, viikon päästä. Tällaisella tahdilla luulisi niiden lutviutuvan parissa päivässä. Kunhan pläjäys on valmis kuunneltavaksi sitten lopulta niin perhana että se tulee kuulostamaan aivan vitun hyvältä!

Mark my words!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti